یورش دیپلماتیک ریاض به سوی تنش‌ زدایی با عراق

روزنامه جوان: بعد از قریب به 15 سال، دولت عربستان به شکل بی‌سابقه‌ای به سمت تجدید روابط با عراق در حال حرکت است. یک هفته بعد از سفر رهبر جماعت صدر به ریاض و متعاقب آن سفر وزیر نفت عراق به عربستان، گذرگاه مرزی عرعر بین عراق و عربستان که 27 سال پیش بسته شده بود، بازگشایی شد و سعودی‌ها اشتهای غیرقابل وصفی برای گسترش مبادلات تجاری از خود نشان می‌دهند.
 
تلاش عربستان برای احیای روابط با عراق طی یکی دو هفته اخیر، بیشتر به یورشی دیپلماتیک شبیه شده است. رابطه بغداد و ریاض دو کشور مهم عضو اوپک، پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ و نزدیک شدن بغداد به تهران، به سمت سرد شدن پیش رفت ولی حالا محمد بن سلمان در ملاقات با مقتدی صدر در ریاض به او گفته که در کشورش «رویکردهای جدیدی وجود دارد» و در پی آن است اگر از عهده‌اش برآید دست به کاری بزند که یمن، بحرین و عراق را صلح فرابگیرد.
 
بن سلمان همچنین به صدر وعده داده جنگ در یمن، سوریه و تمامی منطقه خاتمه خواهد یافت. رهبر جماعت صدر ثانی به روزنامه الشرق الاوسط گفته که هنگام ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان امیدهای فراوانی یافته و بسیار خوش‌بین است. ولیعهد عربستان که حالا در غیاب پادشاه زمام همه امور را در دست گرفته، چند روز بعد از ملاقات با وزیر نفت عراق نیز گفت می‌خواهد روابط دو کشور را در همه زمینه‌ها گسترش دهد.
 
تحولات بعدی نشان داد او در عمل نیز چنین قصدی دارد. سعودی‌ها طی سال 2014 با کاهش تولید نفت در اوپک به طور جدی مخالفت کردند؛ تصمیمی که باعث کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی برای عراق شد ولی در سفر وزیر نفت عراق به ریاض، دو طرف توافق کردند برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت، سقف تولیدشان را پایین بیاورند.
 
روز گذشته نیز محمد یاسین، عضو شورای استان الانبار در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سومریه نیوز اعلام کرد گذرگاه مرزی معروف به گذرگاه عرعر بین عراق و عربستان با هدف تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور بازگشایی شده؛ گذرگاهی که در استان سنی‌نشین الانبار قرار دارد و از 27 سال پیش بسته است.
 
محمد یاسین گفته که بازگشایی این گذرگاه فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و اقتصاد الانبار را به ویژه با عبور کامیون‌های کالا و اجناس مختلف رونق خواهد داد. مرز نیز بین دو کشور بازگشایی شده است. سعودی‌ها هم گفته‌اند قصد دارند کمیسیون مشترکی برای هماهنگی در امور تجاری بین دو کشور ایجاد کنند.
 
ماجد القصبی، وزیر تجارت عربستان که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد، گفته  ملت عراق و عربستان در فرهنگ و بافت اجتماعی نقاط مشترک بسیاری دارند و اظهار امیدواری کرده با تأسیس این مجلس، روابط تجاری دو کشور شاهد گسترش قابل توجهی باشد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلفی برای طرفین ایجاد شود.
  
کنسولگری نجف
 
رشدی رشید العانی، سفیر عراق در ریاض دیروز در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الحیات» اعلام کرد دولت عراق موافقت کرد کنسولگری عربستان در نجف اشرف به زودی افتتاح شود. پیش از این منابع آگاه از درخواست رسمی دولت عربستان از بغداد برای افتتاح کنسولگری در نجف اشرف خبر داده بودند. رشید العانی گفته روابط بین عربستان و عراق به سرعت در حال گسترش است و همگان بابت این اتفاق خرسند هستند.
 
تصمیم ریاض برای تقویت روابط خود با عراق با آغاز شکست‌های داعش در عراق همزمان شده؛ تحولی که در سایه نیروهای معروف به حشدالشعبی اتفاق افتاد. برخی ناظران تغییر رویکرد سیاست خارجی سعودی‌ها در عراق را در چارچوب تغییر رویکرد منطقه‌ای عربستان از جمله تلاش برای کاهش تنش‌های چند سال اخیر با ایران ارزیابی می‌کنند. با این حال این گمان وجود دارد که محمد بن سلمان تلاش دارد از طریق مشوق‌های‌ اقتصادی به بغداد، نفوذ ایران در شرایط بعد از سقوط داعش را مهار کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.