مرمت برج آزادی فرصتی که از دست رفت!

فریبرز ناطقی الهی در خبرآنلاین نوشت: بنا به فرمایش رئیس محترم کمیته میراث شواری شهر تهران: مرمت برج آزادی به اتمام رسیده و دیگر این برج چکه نمی کند!

بیش از ۱۴ میلیارد تومان برای مرمت برج آزادی توسط شهرداری تهران هزینه شده؟ مرمت اثار ملی بدون شک یکی از مهمترین کارهایی است که یک کشور باید برای حفظ اثار و هویت تاریخی خود انجام دهد، بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشور بدلیل اهمیت انها، از انجایی‌که این اثار به نوبه خود منابع در امد زا برای کشور میتواند بحساب اید.

با توجه به اینکه ایران کشور لرزه خیز و بناهای قدیمی بدون توجه به ضوابط لرزه ای ساخته شده اند توصیه جدی بر ان است که همواره در برنامه های پیش از مرمت و بازسازی حتما مقاوم سازی انها برای زلزله جهت کاهش هزینه ها لحاظ شود.

بعنوان یک اصل همواره تاکید میکنم که با توجه به اینکه مقداری از کارهای ترمیم و مرمت در دل مقاوم سازی تواما میتواند صورت بگیرد، بدون شک هزینه های کل پروژه بصورت جدی کاهش می یابد.

صرف ١٤ ملیارد تومان برای مرمت و جلوگیری از چکه کردن اب و عدم توجه به اصل مطلب یعنی زلزله فرصتی بود که از دست رفت.

از این اتفاق نا میمون که رخ داد و گذشت اگر درسی حداقل بگیریم در اینده راه گشا خواهد بود و ان درس در جمله زیر قابل جمع بندی است، " قبل از هر مرمت، بازسازی ، کارهای اساسی ساختمانی و نقاشی و ... توصیه جدی برای باز طراحی بنا و مقاوم سازی ان برای زلزله اجباری و توسط بانک ها در قالب وام هایی حمایت شود" کاهش خطرات زلزله باید بلاخره از جایی شروع شود با حرف بجایی نخواهیم رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.